BET ( Componenti )

powered by Tradeville

luni, 2 septembrie 2013

Cum sa te descurci cu oamenii dificili din viata ta pastrandu-ti calmul

Cu totii avem de-a face cu oameni dificili in viata noastra de zi cu zi: la munca, printre prieteni sau chiar in cazul persoanei iubite. Cercetarile psihologice au identificat unele metode pentru a ajunge la un consens cu acestia, fie ca este vorba de colegi sau sefi ostili, persoane care se lamenteaza non-stop, expertii “eu le stiu pe toate” sau pesimistii. Este insa foarte important sa asculti, sa observi si sa iti tragi propriile concluzii in legatura cu atitudinea acestora, cu bagajul psihologic si emotional pe care il cara acest tip de oameni. Pe scurt, nu te grabi sa reactionezi la atitudinea lor inainte de a analiza si a intelege ca in spatele unui comportament ostil sta cel mai probabil o frustrare sau o frica. Dupa o scurta clasificare vei regasi mai jos si cateva sugestii de pornire in efortul de a ajunge la un consens cu persoanele dificile din viata ta. 1. Colegii si sefii ostili Pentru a te descurca cu persoanele ostile este nevoie de mult tact si perseverenta. Aceste persoane tind chiar sa afiseze un comportament violent daca se simt nedreptatite, astfel ca inainte de a lua atitudine, este bine sa pui foarte bine in balanta toate aspectele si sa le oferi argumente forte, echitabile, ca sa le schimbi opinia. In plus, ar fi intelept sa incerci sa le intelegi nevoile si modul de a gandi si evita pe cat se poate situatiile cu o incarcatura extrema, care s-ar putea transforma intr-o cearta. De asemenea, nu interactiona cu aceste persoane daca au consumat alcool si nu spune nimic care ar putea sa le creasca furia, dar, in acelasi timp, incearca sa nu pari slab sau speriat, ci adopta o atitudine calma si stabila. Spre exemplu, daca ai ajuns la o discutie in contradictoriu care tine sa degenereze, pastreaza un ton calm, asculta-ti “interlocutorul ostil”, dupa care ofera informatiile intr-un mod calm, ca sa inteleaga situatia. Subliniaza similaritatile ori interesele comune pe care le aveti, in detrimentul divergentelor si ofera-i solutii rationale de rezolvare a problemelor. O reputata institutie medicala la nivel mondial, Institutul de Initiativa in Sanatate Mentala (The Institute of Mental Health Initiatives) a elaborat un set de reguli utile pentru a calma o persoana nervoasa: redu nivelul zgomotului, pastreaza calmul, gandeste-te la sentimentele cu care se confrunta persoana ostila si roag-o sa explice cu calm situatia, asculta-i toate nemultumirile fara a o contrazice inainte ca aceasta sa termine de vorbit, explica-i ce simti vizavi de situatia creata, dar impuneti limite clare. 2. Nemultumitul cronic Cine sunt nemultumitii cronici? Sunt cei care gasesc mereu vina altuia, acuza, sustin ca ei stiu cel mai bine cum trebuie rezolvata o anumita situatie dar nu par sa o poata rezolva cand sunt pusi in situatia respective. Uneori, nu de putine chiar, au dreptate, identifica problemele reale, insa faptul ca se plang incontinuu nu duce la nicio rezolvare. Pentru a ajunge la un numitor comun cu acest tip de oameni trebuie, in primul rand, sa asculti, sa pui intrebari clarificatoare, chiar daca te simti vinovat sau acuzat pe nedrept. In niciun caz nu trebuie sa arati ca esti de acord cu nemultumirile lor, nu iti cere scuze, dar nici nu ii ataca, deoarece acest lucru nu va face decat sa trezeasca si mai multe nemultumiri sis a le intareasca proastele convingeri. In al doilea rand, dupa ce ai ascultat toate problemele, afiseaza o atitudine care sa exprime dorinta de rezolvare a problemelor. Noteaza toate nemultumirile pe care le expune interlocutorul dificil si incearca, impreuna cu acesta sa cautati o rezolvare. 3. Codependentul Cum procedezi cu persoanele care sunt super amabile, zambesc mereu aprobator la ideile tale, atata timp cat nu trebuie sa faca nimic. In momentul in care trebuie sa treaca la actiune, acestea se retrag sau se fac disparute. Acest gen de persoane cauta aprobarea. Au invatat, probabil in copilarie, ca modul cel mai simplu pentru “a fi iubit” este sa le spui sau sa te prefaci ca le arati oamenilor ca le pasa de ei sau ca ii admiri. Incearca sa ii provoci sa spuna adevarul. Cere-le sa fie sincere, cu intrebari de genul: “Ce parte a proiectului meu a fost ok, dar nu pe atat de bun pe cat ar fi putut fi?”. Evita sa ii lasi sa faca promisiuni pe care nu le vor putea tine: “Esti sigur/a ca vei avea banii pana atunci? Ce spui daca mi i-ai da peste o luna?”. Spune-le si arata-le ca le apreciezi prietenia si ca esti disups la compromisuri, deoarece ai incredere ca se vor purta corect. 4. Expertul in toate Expertii in toate sunt de doua tipuri: cei cu adevarat competenti, productivi, siguri pe ei si cei care au cateva cunostine de baza dar pozeaza in experti veritabili. Ambele categorii ne pot da adevarate batai de cap. Expertii veritabili se poarta cu superioritate si ii fac pe ceilalti sa se simta prost. Pot fi implacabili si nu doresc sa aculte si celelalte pareri, se bazeaza doar pe sine, nu au nevoie sau nu doresc nici un fel de ajutor si nu sunt dispusi sa se schimbe. Este foarte important sa ii asculti si, la nevoie, chiar sa ii parafrazezi atunci cand vii cu o idee noua, altfel risti sa nu fii ascultat. Nu le contesta ideile ci, mai degraba, vino cu intrebari care sa sugereze alternative, la urma urmei, expertii adevarati trebuie tratati cu respect. Cu cei care pretind a fi experti este relativ simplu de coabitat deoarece el/ea (spre deosebire de mincinosi sau farseuri) sunt de putine ori constienti de cunostintele precare pe care le detin. O astfel de persoana este usor de confruntat cu fapte sau date reale. Fa acest lucru doar atunci cand esti singur cu ei, astfel le vei castiga respectul si nu se vor simti expusi. Pana la urma, tot ceea ce doresc este sa fie admirati. 5. Pesimistul O alta “povara” pentru orice grup este pesimistul, acea persoana care spune intotdeana “Nu cred ca va merge” sau “Am incercat deja asta si nu a mers”. Aceste atitudini negativiste ne lasa un gust amar si ne fac sa ne indoim sau sa fim dezamagiti de noi insine. Incearca, in primul rand, sa nu intri in jocul lor si nu te lasa impresionat de negativism. Nu intra in polemici cu pesimistul si nu te grabi sa le oferi solutii la problemele expuse. In schimb, poti face afirmatii pline de optimism, care sa demonstreze ca schimbarea este posbila si incurajeaza-i si pe cei din grup sa vina cu solutii alternative. Nu uita ca pentru orice persoana exista cel putin o metoda de lucru pe langa ignoranta cu care poti allege sa o tratezi, in cazul in care este o persoana ostila. Asadar, nu te consuma inutil pentru ca nu are sens. Analizeaza obiectiv situatia si gaseste calea cea mai potrivita pentru a depasi orice problema iscata de o persoana dificila din viata ta. Trimit spre tine multa caldura sufleteasca si nu uita sa fii tu in orice situatie din viata ta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu